A barátnőmnek mindent elmeséltem a kézműves vásáron az energetikai tanúsítványról

A 3 havonta megrendezésre kerülő kézműves vásárt a kisváros apraja-nagyja imádja. A környéki nagyobb városok lakói is szívesen látogatnak ide, enni és inni egy jót, valamint néhány kézműves ékszerrel, edénnyel vagy más konyhai eszközzel gazdagodni. A gyerekek imádják a régi falusi játékokat, egyszóval elég jó a hangulat.

Már évek óta mindig a szomszédos standot béreljük a barátnőmmel, aki a szomszéd településről jár át a vásárra. Láttam, hogy kicsit el van havazva a teendőkkel, miközben a sor állt előtte, így csatasorban állítottam a sajátunknál a két kamaszlányomat az apjuk mellett, és beugrottam segíteni. Miután elcsitult a reggeli roham, megkérdeztem, hogy van a párja, aki ilyenkor segíteni szokott?

„Jajj, ne is kérdezd – felelte –, tudod, végre költözünk, eladjuk a házat, és napok óta az energetikai tanúsítvány után rohangál szegény!”

Döbbenten meredtem Klárira. Rohangál??? Miért? Amikor már, mint szinte mindent, ezt is el lehet intézni online, olyan könnyen, hogy az ember nem is hinné?

Azonnal mesélni kezdtem Klárinak, hogy mi akkor találtuk a céget, mikor édesapámék váltak 2 éve, és eladták a közös ingatlant. Semmit nem sikerült az eladáskor olyan könnyen elintézni, mint az energetikai tanúsítvány beszerzését. Azért is tudom pontosan a menetét, mert én intéztem, hogy nekik ezzel már ne kelljen vesződni.

A weboldalon a megrendelés pont alatt csupán meg kellett adnom a nevem és az elérhetőségem, valamint a ház pontos címét, irányítószámmal, házszámmal együtt. Ezután a cég az adataimat továbbította a helyi illetékes mérnök kollégának, aki a megadott elérhetőségen felvette velem a kapcsolatot, és egyeztettünk egy időpontot helyszíni felmérésre. Megkért, hogy a helyrajzi számot azonosító dokumentumot, valamint, ha vannak esetleg tervrajzok, építészeti doksik, azokat készítsem elő, mire érkezik. Mivel kissé szűkében voltunk az időnek, éltünk a cég kínálta lehetőséggel, mely szerint a felmérést követően 12 órán belül elküldik a hitelesített papír azonosítóját, ami az adásvételi szerződéshez szükséges – annak birtokában az ügyvéd már ki is tudta állítani a dokumentumot. Újabb 12 óra elteltével postai úton meg is kaptuk a nyomtatványt – és sem a gyorsaság, sem a posta nem jelentett plusz költséget. Lehetőségünk lett volna elektronikus formában kérni a tanúsítványt, de az öregeim nincsenek jóban az internettel, így jobbnak láttuk a papír alapú verziót.

A felméréstől számítva 24 órán belül minden készen volt, és nagyon jó áron dolgoztak – ráadásul az ország egész területén vállalnak felmérést.

Ezen kívül plusz jó pont, hogy elektronikus formában ők 10 évig megőrzik, és szükség esetén a rendelkezésünkre tudják bocsátani, ami igen hasznos – mert az ilyen doksik hajlamosak eltűnni, elveszni, és nem hátrány, ha 10 évente csak egyszer kell kifizetni.

Ezen időtartam alatt érvényes is a tanúsítvány, hacsak nem történik olyan változás az ingatlanon, ami jelentős mértékben befolyásolhatja a besorolást, mint például új szigetelés.

Klárinak nagyon tetszett, amit meséltem, még kitértünk arra is, hogy mi a dolguk az eladáskor ezzel a szerződéssel? Ha már úgyis ennyire benne vagyunk a témában…

Igazából semmi, az adásvételkor ügyvéd előtt szükséges átadni az új tulajdonosnak, ez ugyanis a mindenkori tulajdonost illeti. Az adásvételi szerződésbe pedig bekerül ugye az azonosítója.

Klári gyorsan fel is hívta párját, hogy nyugodtan hagyja ott, akármelyik hivatalnál is szenved éppen, telefonon máris megrendeli a felmérést.

A kedvese oda is ért a vásár végére, így miután közösen összecsomagoltunk, látjosan megünnepeltük, hogy hamarosan nyélbe ütik az üzletet, és a szomszéd utcába költöznek.